måndag 25 mars 2013

Men åh!

Untitled

Jag älskar att få promenera hem genom staden om kvällen och få passera Alexander Nevski katedralen. Denna ryska - fantastiska - skönhet. Varje gång blir jag lika jävla mysnöjd. Varje gång. Älskar att få bo i en stad där det finns så mycket vackert att vila ögonen på. Och jag tycker om att det börjar bli lite vår och att jag därmed kan promenera på nästan helt isfria gator. Genom gamla staden och dess slitna fasader. Pastellfärgade byggnader. Och kullerstensgator. Förbi Nevski. Och ner på andra sidan om gamla stadens medeltida murar. Passera förbi Kelmiküla. Mot Pengulinns slitna trähuskåkar i jordens alla färger. Hem. Ja. Nu har jag bott här i Tallinn i nästan sex månader. Det känns fortfarande bra. Jag mår bra. Men längtar lite tills på onsdag. Då ska jag "hem" till Sverige en sväng. Det ska bli fint att träffa familj och vänner. Äta saltlakrits tills jag spricker. Leka med Valter. Och ha lite skön semester. Men sedan kommer jag tillbaka till Tallinn. Med våren som väntar bakom hörnet. En planerad Riga-weekend. Och massa massa kul vårmys. Och så ska jag arkivera de senaste vintermånaderna i mappen "du var kul men du var kall och nu är du förbi mig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar