måndag 30 juli 2012

Mallorca.

Har tömt iPhonen på bilder. Och hade glömt att jag faktiskt hade en del fina från Mallorca. De sista dagarna alla fall. Då jag första dagarna valde att ha telefonen avslagen och inlåst i säkerhetsskåpet i hotellets reception. Därför att jag ville ha semester och jag inte ville ha någon kontakt med hemma. Den del av hemma-världen som gjorde att jag mådde mindre bra. Men efter att jag varit klantig i Palma och slarvat bort mitt linslock till kameran, så tog jag fram telefonen och slog på den för att kunna använda som komplement till kameran. Så här såg den sista halvan av Mallorca-veckan ut, från mobilens perspektiv.
IMG_0978
När mor och jag kom hem från Palma åt vi middag direkt på första bästa restaurang för vi var trötta och svinhungriga. Sen tillbringade vi kvällen på vår balkong och drack ur det sista av vinflaskan vi köpt tidigare. Så åt vi choklad och så i ett par timmar och bara satt där. Det är semester.
IMG_0980IMG_0981IMG_0990
Morgonpromenad vid hamnen. Varje morgon gick vi morgonpromenad, antingen mot hamnen och byn, eller åt andra hållet, som var mer vildare och kargare. Varje morgon var det samma visa, ingen av oss ville gå upp. Men när man väl kommer upp ur sängen och kommer ner mot havet så är det så jäkla värt det. Det är så lugnt och skönt och de värsta horderna av turister har inte invaderat strandpromenaden ännu. Bästa tiden på dygnet.
IMG_0991IMG_0992
Vårt hotell. Inte ett typiskt charterhotell och absolut inget fancy pancy någonstans. Som jag gillar med andra ord. Jag såg inte en enda Ving-personal och det var inga såna där larviga välkomstmöten som det kan vara när man åker charter. Hotellpersonalen var rakt igenom spansk och urtrevliga, leende och härliga. Som spanjorer ofta är. Alltså, inget stort ej spansk-ägt hotellkomplex som stoppar pengarna i sina rika "utomländska" små fickor. (Jag låter kanske bitter, men det är jag inte, jag är bara realistisk. Och studier-av-kulturgeografi-skadad.)
IMG_1021
Åh det mysiga lilla torget en kväll. Jag älskar såna här små torg. Barn som springer runt och leker. Pensionärer som sitter på bänkar och myser. Förälskade par som står och småhånglar. Och så vidare. Det är fint. En gammal kyrka och så lite palmer och restauranger och barer. En mötesplats för alla människor.
IMG_1025
Den här kvällen åt vi ruskigt god mat på en italiensk restaurang.
IMG_1029
Torget igen. Bara älskar det.
IMG_1036
Mitt hår har blivit långt.
IMG_1049IMG_1051IMG_1075IMG_1077IMG_1081
Sista dagen på stranden låg jag och spanade på några tyska gubbar. De verkade ha så himla kul och så spelade de boule på stranden. Ljuva pensionärsliv.
IMG_1085IMG_1086
IMG_1087IMG_1094
Sista morgonkaffet i den tidiga morgonsolen på hotellets terrass, innan bussen kom och hämtade upp oss för en åktur till Palma flygplats och flyget hem till Sverige.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, men åååhhh Cissiiii, jag hatar Mallis. Mallorca dock, det är himla fint ;)

      Radera