torsdag 22 november 2012

Att gå på bio i Tallinn?

Så. Ikväll blev jag av med den estniska bio-oskulden. Jag, Klara och Martin gick på Twilight. Eller som det heter här. Videviku saaga. En som aldrig tidigare sett Twilight. En som sett några Twilight, men läst böckerna. Och så jag, som sett alla Twilight, långt efter alla andra, men som varit motståndare de luxe. Men denna småregniga afton var perfekt för lite larvig vampyr-romantik. För vi alla tre var eniga, efter att sluttexterna rullat och vinet/ölen var uppdrucket. Jo, det var inte så bra. Det var rätt larvigt. Ändå var vi sist ut ur salongen av alla. Förutom städpersonalen. För är det något som är störande, så är det människor som har så bråttom ut från bion att de reser sig precis när filmen sätter punkt. Lite halva nöjet med att gå på bio är ju att få sjunka ner i fåtöljen och luta sig tillbaka och bara vara. Inte stressa. Och så slipper man trängas med folk på vägen ut. Här i Tallinn finns även ett annat nöje med att gå på bio. Att köpa en liten flaska rödvin eller en öl utanför salongen och avnjuta under filmen. Filmgodiset. Det är ganska mysigt. Ett annat nöje med att gå på bio i Tallinn är att det kostar 5 euro. Fler bio-stunder ska bli.

Nu ska jag duscha. Och packa väskan. Ska hysa in mig på hotell imorgon efter jobbet och resten av helgen. Mor, Syster och Carl-Johan kommer till stan. Och den bästa av alla, Valter. Det kan vara därför jag har haft mitt fredags-leende på mig hela dagen på jobbet. Fast det bara är torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar