onsdag 7 november 2012

En uppdatering.

Hej. Jag sitter ensam på mitt rum för en gångs skull. Händer nästan typ aldrig. Valde därför mellan att städa rummet eller att blogga. Vad jag valde märker ni ju. Jag ska erkänna. Jag är smått irriterad idag. Varför vet jag inte. Eller jo det vet jag. Jag har pms. En fruktansvärd sjukdom för oss drabbade. Jag blir därför irriterad på småsaker. Skitsaker. Det värsta är nog ändå humörets berg- och dalbana. Det känns lite som att vara manodeppressiv (hur nu det känns?). Ena stunden är jag strålande glad. För att andra sekunden vara irriterad och arg. Vi har fått lön dessutom. En skrattretande lön. En dag försenad också. Det är tragikomiskt att arbeta i Estland. För en vecka sedan, eller om det var två veckor, så satt vi på Must Pudel en fredag eftermiddag och drack öl. Vi myntade då uttrycket MÖB. Medieöverskottsbolaget. Med det menas, vi som inte lyckades i medie-Sverige (inte för att jag försökt). Vår slogan är: "MÖB - låginkomsttagare med högskolepoäng". Vi tycker själva att vi var väldigt roliga. Annars?
Vi har möblerat om på kontoret igen. Till min stora glädje då jag vantrivdes på min plats. Nu har jag det bättre. Ovan ser ni den regniga utsikten. Min bordsgranne "Professorn" är ute på äventyr verkar det som.
Jag och Sussi har tagit oss ann en hemlös skåning och skaffat honom tak över huvudet. I MÖB-familjen hjälps vi åt. En för alla och alla för en. Ingen ska behöva sova på gatan. Igår bjöd han oss på tacos. Jag åt tills jag var tvungen att knäppa upp jeansen och släppa ut magen. Eftersom jag varit 95 procent vegetarian sedan jag flyttade till Tallinn slängde jag mig över maten. Vi drack rödvin också. Ett moldaviskt på box. Billigt. Sussi valde. Igen. Sista gången hon får välja. Jag på Rimi: "Sussi, det är väl inte sött vin?" Sussi: "nej då nej då!!" Det var semi-sött. Nästa gång väljer jag vinet.
På kontoret har det klagats över att privata koppar försvinner. Något jag tycker är helt befängt. Kära människor, om ni har egna kaffekoppar, ställ de då inte i det allmänna köksskåpet. Nu har jag köpt mig en egen. Mycket finare dessutom. Och eftersom jag inte vill att någon annan ska använda den så diskar jag den själv varje dag och ställer på min plats. Den som rör den d*r.
Den här veckan har jag spenderat timmar på stan och shoppat. Idag köpte jag mig en vinterjacka. Det blev en från Vero Moda. Den ni ser på bilden ovan. Jag och Vero Moda har aldrig tyckt om varandra. Men utbudet här i Baltland är faktiskt bättre än i Sverige.

Övrigt som händer är att jag känner att jag vill göra något annat i helgen. Åka ut till någon liten estnisk ö och bli ett med naturen och fota och uppleva något. Eller åka till en annan stad. Se något annat. Göra något annat. Gå på museum. Sitta i timmar och dricka kaffe. Läsa en bok. Promenera.

Nu ska jag sova. Hoppas ni har det bra hemma. Jag har det bra här. Mer än bra. Stod vid busshållplatsen en dag och log och tänkte "vilken tur jag inte fick något av jobben jag sökte i Sverige!" För även om lönen är skrattretande dålig här, så trivs jag ändå bättre än vad jag skulle gjort hemma, med en tre gånger bättre lön. Minst. Jag är dessutom inte pengakåt. Men lite mer på kontot skulle inte skada. Det gör det aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar