söndag 18 november 2012

Nu, kall skugga. Men solen kommer att skina igen.

Dramatisk rubrik. Men så känns det för tillfället. Men så påminner jag mig om att vi är med november. November är inte meningen att vara solig. Rubriken är för övrigt lite halvsnodd från en tidningsartikel jag läste för ett tag sedan på jobbet. Jönköpings-posten levererade. Men nu ska jag berätta om min söndag. Jag gick upp tidigt och bestämde mig för att bli ett med naturen och havet. Jag laddade batterierna till kameran och hoppade på en buss till Pirita. Pirita är ett av alla Tallinns olika distrikt. Men känns som en helt annan värld. En bussresa på 15 minuter tar dig från storstadens liv till lugn och ro och doften av tång och hav. Jag började vid pinjeträdsskogen som leder mot stranden. Efter det promenerade jag längs med stranden, mot hamnen och sedan fortsatte jag strandpromenaden som leder in mot Tallinn igen. Jag andades in den friska havsdoften och kände östersjövinden smiska mina kinder. Jag letade efter sälar men fann inga. Nästan framme i stadscentrum avvek jag från havet och tog en promenad i Kadriorg-parken. Jag sög in det sista av hösten 2012. Hittade några enstaka gula löv som hängde visset från ett träd. Resten av dagen satt jag på ett café och drack kaffe och åt kladdkaka. Avslutade med en runda på Kesk Turg. En av stadens marknader. Köpte en blommig vintage kaffekopp för 50 cent av en söt rysk dam. Betalade med en 20 euro. Panik utbröt. Ryska damer sprang fram och tillbaka och skrek på ryska. Till slut kom en med växel och jag tackade för att jag fick köpa den fina kaffekoppen. Fick ett leende och några ryska ord tillbaka. Gulligt. Här kommer dagen i bilder.
DSC_0006 (3)DSC_0007 (3)DSC_0011 (3)DSC_0013 (3)DSC_0019 (3)DSC_0036 (2)DSC_0044 (2)DSC_0048 (2)DSC_0053 (2)DSC_0056DSC_0059DSC_0073DSC_0076
Bara i ett öststats-land kan ett spahotell se så här "öststatigt" ut. Jag gillar det. Och jag är ingen spa-person. Alla fall inte sådana där "vita och fräscha" spa-ställen. Det här, däremot, kanske jag skulle gilla.
DSC_0090
Pirita Promenad och Tallinns skyline i dimman.
DSC_0089DSC_0101DSC_0102DSC_0105DSC_0113DSC_0115
Kung Triton står staty i Kadriorg.
DSC_0117DSC_0126
Utanför Kesk Turg, marknaden.

Det var det om det. En lugn och skön helg som bjudit på linssoppa och naturupplevelser. Välbehövligt för min del som under veckan som gått matat in mycket nytt i huvudet, och blivit upplärd på nya arbetsuppgifter via mailkontakt med Danmark, samtidigt som jag varit magsjuk/matförgiftad och mått himla kasst. Tror en halvdann blodig estnisk hamburgare är boven i dramat. Funderar nu starkt på det här med att bli vegetarian på heltid. Kan bli så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar