måndag 20 maj 2013

Kalamaja Days och Eurovision.

DSC_0033DSC_0039
Helgen, denna bra helg. Det var Kalamaja Days och på lördagen mötte jag upp Ida, Klara och Martin vid Balti Jaam. Kalamaja Days är två dagar av diverse små events och en marknad i och omkring Kalamaja. Det var tjock dimma denna dag och ovädret hängde över oss.
DSC_0040
En bild på en spårvagn. Ja, ännu en sådan bild. Men jag kan inte få nog av spårvagnar.
DSC_0041DSC_0043
Ida och Klara var glada.
DSC_0035
Typiskt Kalamaja. Brunt trähus. Fint.
DSC_0037
Så var det dags för marknad. Älskar marknader. Här kunde det fyndas nytt och gammalt. Kult och fult. Klara köpte ett par skitsnygga gamla glasögon. Jag köpte en sovmask som var ett kattansikte. Jag har liksom haft så svårt att sova när solen kikar in genom mitt fönster varje morgon, så detta blev perfekt.
DSC_0044
Överallt fanns små tillfälliga kohviks - caféer - som sålde allt från bakverk till pannkakor till vin.
DSC_0060
Ida köpte sockervadd och var skitnöjd.
DSC_0074DSC_0075
När vi gjort klart marknad och dessutom hunnit se ett gäng dagiskids sjunga estniska barnsånger så promenerade vi vidare. Älskar denna fulfina byggnad ovanför.
DSC_0079
Vi gick mot havet där jag hade fått nys att de har en cykelbutik som säljer och reparerar gamla cyklar och jag vill ju så gärna ha en cykel. Saknar att bara cykla omkring.
DSC_0080
Jovisst i en mörk lagerlokal hade de massa cyklar, men för tillfället fanns inga till salu. Men efter reparation och så så skulle de kostar minst 120 euro och både Klara och jag är för snåla för det. I Tallinn är cyklar åtråvärt att tjyva.
DSC_0087
DSC_0096
Ida gungade lite istället innan vi promenerade tillbaka till Kalamaja och skildes åt. För att bara några timmar senare mötas upp igen för att åka buss till Muuga, där Matilda hade pre-sommarfest i sitt hus. Det råkade även bli Eurovision-fest på övervåningen då vi var ett stort svenskgäng och ett par italienare och en och annan est och så, som tyckte detta var viktigt. För varje gång något typiskt Eurovision hände, exempelvis hand above the head, eld på scen, alldeles för kort klänning och så, så var vi tvungna att skåla och dricka. Sedan fortsatte festen där nere med diverse skönsång och dans. De två italienarna satte igång min barndomsfavorit "Gente di mare" och skrålsjöng. Jag var mer än nöjd. Därefter fick jag, Ida, Klara och Martin nog och drog in till stan i en taxi. Levikas hägrade. Där drack vi öl, träffade en naken kanadensare, dansade till funk-dunk på dansgolvet och så tills klockan slog morgontimme och det var ljust och underbart ute. Jag promenerade sakta hem genom gamla stan. Stannade vid Balti Jaams 24H-öppna pirogstånd för frukost och därefter hem genom Telliskivi-industrin där det var rave och musiken ljöd genom hela kvarteret. Somnade med min nya kattmask på. Helt underbart bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar