måndag 13 maj 2013

Vintage Tallinn

Untitled
Åh i lördags var det dags för Vintage Tallinn. Och i flera månader har vi drömskt sett på den här affischen på stan.
Untitled
Vintagemässan hölls denna gång i Lillepaviljon, vilket betyder Blomsterpaviljongen. Fint.
Untitled
Här i Fankadeliks monter där värdinnan var urtjusig i långklänning och dinglande örhängen.
Untitled
Utbudet av fina saker var enormt. Dessa klänningar fick mig nästan att börja gå i giftastankar...
Untitled
Ida fingrade länge på en liten porslinsdocka, som var alldeles för dyr. Det blev inget köp.
Untitled
Jag ångrar att jag inte köpte en sådan här småläskig kanin. Tydligen var det en ljuslykta.
Untitled
Fint fint fint.
Untitled
Jag hade en ganska tajt budget, men hittade denna rosa kavaj som skriker 90-tal. 15 euro, det var den värd. Tog på mig den direkt och poserade vid denna turkosa drömbil som stod utanför entrén och drömde om att åka på små roadtrips efter franska Atlantkusten eller Normandie. Det skulle vara fint.

En tanke som slagit mig är hur mycket roligare det är med second hand och vintage här i Tallinn. Folk klär sig så himla annorlunda och vågar ta ut svängarna mer än i Sverige. På en vintagemässa i Stockholm ser merparten likadana ut, eller på ett ungefär. Men här var verkligen alla sorters människor och stilar. Inte enbart hipsters och de trendigaste trendiga. Det behöver inte vara lika perfekt. Tallinn i ett nötskal. Men jag gillar det och jag blir mer inspirerad här än i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar