tisdag 28 augusti 2012

Chez moi: la cuisine.

I söndags var en sån där skön dag. Det var en sån dag då det var kolsvarta moln och spöregn ena sekunden, och nästa sekund sken solen in genom de smutsiga fönsterrutorna. Den dagen bestämde jag mig för en makeover av "franska ambassaden" och satte igång projekt gör om, gör nytt. Och jag började med köket. Det enklaste då där inte finns så mycket möbler att köra runt på. Den här hösten har jag dessutom bestämt att jag ska bli bättre på att fota. Med andra ord. Jag ska lära mig min kamera. Och börja fota mer manuellt. Så därför började jag detta löfte idag, med att fota lägenheten. Så, här kommer lite bilder av det nya jag har gjort av det gamla. Vi börjar med att kika in i köket. La cuisine.
DSC_0060
DSC_0061
Det jag gjorde var att vända på hela bordet och sätta en stol på varje sida. Istället för två och två. Lite som de brukade ha i Dallas när jag var liten och tittade på det. Mor och far satt vid varsin ände av bordet. Och barnen vid sidan. Fast att deras bord var mycket större och allt lite tjusigare.
DSC_0057
DSC_0069
Köksbordet är som vanligt klätt i en gammal vit spetsduk som egentligen är en gardin. Ovanpå tronar de turkosa ljusstakarna från Åhlens. I fönstret har jag slängt ut den dammiga plastblomman. Istället har jag en gammal brungul vas som är från min mor, med en plastig blomma i. Bredvid står den fina, men opraktiska kaffetermosen på vänster sida, och på höger sida det gamla kortet på min unga mor på bryggan vid sommarstugan. Och sen radion. Le radio. 
DSC_0075 DSC_0076 Ja, det var "nya" köket det. Skitspännande visst. Nu ska jag bara komma på vilken plats som ska bli min nya favorit vid köksbordet. Och ja, det kommer inte vara sådär rent och undanplockat länge till.

Nästa gång vi dyker in i mitt hem blir det salongen. Med andra ord vardagsrummet/sovrummet/garderoben. Där har det hänt lite mer grejer. Men det är så grymt skönt att bara vända upp och ned på hela lägenheten. Ta bort sådant jag inte längre tycker är fint. Ändra om. Flytta om allt hux och flux. Titta i skåpen och se vad som gömmer sig där och vad det kan användas till. Förnyelse är kul. Nya saker är kul. Även om jag hittar de i skåpen hemma. Shopping hemma hos sig själv är kul. Och helt gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar