torsdag 23 augusti 2012

När du dansar sjunger ditt hjärta.


Alla. Alla som känner mig vet att jag gillar franska filmer. Och det är, faktiskt inte, enbart på grund av att jag tycker Frankrike är så himla bra och underbart. Utan överlag finner jag franska filmer bra. Äkta. Konstiga. Charmiga. Dystra. Kaotiska. Vackra. Ibland helt sjuka. Och inte bara franska. Italienska. Spanska. Engelska. Ja till och med tyska filmer får mig att njuta. Ibland. Och som denna ovan, "Monsieur Ibrahim et les fleurs du coran." För vad finns det inte att gilla? Paris i vintage-skrud. En mys-gubbe i fransk klassisk liten speceri-butik som kläcker ur sig kloka saker hela tiden. En muslim. Och en jude. Vänskap. Kärlek. Med mera. Så ett litet tips från mig till er, se den någon dag när ni är lite buttra och tycker livet är lagom omysigt. När du dansar sjunger ditt hjärta. Och andra klokheter och fint och vackert som denna film kläckte ur sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar