torsdag 20 juni 2013

Bon voyage och midsommar!

DSC_0175DSC_0196DSC_0223DSC_0229DSC_0233
DSC_0234
DSC_0237DSC_0239-1DSC_0244-1DSC_0267DSC_0268DSC_0269DSC_0270

Senast jag var hemma i Sverige var det påsk och nybliven vår. Jag var i Örebro och hängde mest med Valter och så. Och så innan jag tog båten hem igen så spenderade jag ju en dag i Stockholm med min mor, moster och kusin. Som bilder ovan visar. I morgon är det midsommarafton och jag åker till Sverige igen. Inte för att jag brukar fira midsommar. Jag har tillbringat denna högtid med Fête de la Musique i Frankrike rätt ofta de senaste åren. Mycket roligare sätt att fira sommarens ankomst på. Jag har även suttit på en strand i Bretagne och ätit pizza och druckit öl. Också en fin midsommar. Så har vi den gången jag skulle fira midsommar på genuint svenskt vis. I Leksand. Ja, det slutade med lätt kaos. Som slutade bra till slut. I år, då sätter jag mig på ett Ryanair (usch) plan till Stockholm. För att träffa en bit familj över helgen. Snabbvisit och på en och en halv dag ska jag hinna:

1. Krama Valter hur mycket som helst.
2. Äta och dricka vin.
3. Försöka äta allt som inte finns att äta i Estland
     3.1 saltlakrits
     3.2 lakritspuck
     3.3 kladdkaka
     3.4 kanelbullar
     3.5 Övrigt jätteviktigt
4. Gå på Skansen
5. Ha picknick (om vädret är schysst mot oss).
6. Sova på hotell och äta hotellfrukost (gratis!)
7. Plocka lupiner.

Innan jag återvänder till Tallinn och all the drama här. Lagom perfekt till den estniska midsommaren, som firas den 23:e juni. Jag har hört att här i Estland firar de midsommar genom att tända en brasa och hoppa över (!!). Vi kör nog lightversionen med picknick på landet.

Så, den stundande midsommarhelgen planerad in i minsta detalj, nästan. Nu kör vi. Puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar