söndag 30 juni 2013

Midsommardagen, Stockholm och sälar

Hejhej. Sitter och väntar på tvättmaskinen som ska tvätta klart innan jag tar mig till stranden och ser om jag vågar doppa mig i Östersjön. Men först tänkte jag visa hur midsommardagen i Stockholm var, förra lördagen.
DSC_0463
DSC_0465
Vi började promenera mot Skansen. Här är Familjen på språng.
DSC_0466
Familjen igen.
DSC_0473
Familjen igen, men här fick jag vara med på bild.
DSC_0478
Vi hann inte långt innan vi var glassugna.
DSC_0479
Jag hade ju längtat så sjukt efter lakritspuck. Godaste glassen.
DSC_0480
Jag delade den dock med Valter. Kanske ända människan jag skulle dela med mig av en lakritspuck till.
DSC_0486
Framme på Skansen och den här fina gamla Konsumbutiken.
DSC_0488
Utanför järnhandeln satt en kvinna i gammaldags kläder och sjöng så där genuint gammelsvenskt.
DSC_0489
Vi började med fika. Såklart. Och jag hade beslutsångest för jag ville äta allt. Eftersom Estland har brist på goda bakverk och kakor. Kanelbullen var dock en självklar vinnare.
DSC_0491
DSC_0499
Vi slog oss ner på innergården.
DSC_0502
Så gick vi vidare. Valter fick en klocka så han kunde hålla koll på tiden.
DSC_0503
Och här fick kusinerna leka av sig lite. Så genuint svenskt och exotiskt med dalahäst.
DSC_0512
Så gick vi och tittade på djuren.
DSC_0516
Och här ligger en gråsäl och har det bra.
DSC_0529
Lunch och vinintag på Solliden.
DSC_0533
Valter åt upp sin mormors mat.
DSC_0536
Med utsikt över grönan.
DSC_0538
Genuin svensk dans.
DSC_0543
Så tog vi en sväng förbi sälarna igen. Jag är ju sältokig, som många av er vet. En gång såg jag en bebissäl i vattnet där Skagerrak och kattegatt möts i Danmark. Jag var på väg att hoppa i vattnet av glädje, men en kompis hann hejda mig. Ja, sån är jag.
DSC_0546DSC_0547
Men här kunde jag kontrollera mig. Men se så fina de är. Så obeskrivligt fina djur.
DSC_0562
En sista sälbild. Knubbsälle.

DSC_0572
Så på slutet väntade det roligaste. Mini-tivoli. Ankdamm och allt möjligt fanns det.
DSC_0574
Men vi hängde mest vid chokladhjulet och drog nog in en hel dagsinkomst för dem på några minuter.
DSC_0579DSC_0580
Valter tog hand om vinsterna.
DSC_0584
Så gick vi mot hotellet och Valter fick en ballong. Sen åt vi middag och drack vin och mös på hotellet. Och dagen efter åt jag långfrukost innan jag tog mig till Skavsta och hem till Tallinn igen. Fin helg och midsommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar