måndag 3 juni 2013

En snabbis i Tartu

Förra helgen var jag en snabbis i Tartu. En kollega bjöd med oss på hemmafest/födelsedagsfest i Tartu. Tartu ligger längre in i landet, nära Ryska gränsen och är Estlands andra största stad och studentstaden nummer 1.
IMG_4657
Jag packade lilla väskan med vin och annat bra. Det tar 2,5 timme med buss från Tallinn så eftersom Sussi jobbade på dagen tog vi en buss på eftermiddagen och anlände Tartu lagom till middagstid. Gabriel och Daniel mötte upp oss och vi gick och käka på en italiensk restaurang, fick en snabbguidad tur i city, innan vi drog vidare till festen.
IMG_4733
IMG_4734
På tur genom ett regnigt Tartu.
IMG_4732
Häng med sköldpaddorna.
IMG_4744 (2)
IMG_4745
En kille som var från ön Saaremaa hade med sig torkad fisk som "snacks" och det var en minst sagt intressant upplevelse. Brutal isärbrutning skedde innan förtäring av firrarna. Jag var glad att jag var vegetarian och inte behövde smaka. Men blickarna jag och Sussi fick. We don't eat animals. Jodå. Det är lite av en dödssynd att vara vegetarian i Estland.
IMG_4750
Gabriels flickvän Kadri fyllde år och så här gör man tydligen i Estland när folk fyller. Hissar personen i en stol.
IMG_4689
Haha. Älskar den här bilden. Den speglar min bild av ester på något vis. Fulla och buttra (självklart inte ALLA ester, men många som jag stött på under mina åtta månader här). Och jag var inte förvånad över att just dessa två herrar däckade tidigt. Men de var lite roliga i början, åtminstone.
IMG_4711
Vi drog vidare ut i Tartunatten. Här förbi den fina kyssfontänen på torget.
IMG_4704
Och så besökte vi antal barer på Rüütli Street. Det är här festen sker, tydligen. Mestadels ute på gatan och det är trevligt, tycker jag. Fick lite Holland- och Tilburg-feeling av det och kände mig (nästan) som 18 igen.
IMG_4749
IMG_4718IMG_4719
Så kom morgonen och det blev ljust. Vi gick och käka frukost och alla hjälpte mig att knycka affischer. Sussi var glad.
Och jag var också glad, pompette, busig och himla nöjd med nattens affisch-fångst. Bild snodd av Sussi.
IMG_4720
Så gick jag, Sussi och Daniel mot Bussijaam för att ta första morgonbussen hem till Tallinn igen.
IMG_4723
Spexade lite i väntan på bussen. Himla fin snabbvisit i Tartu. Och extra kul eftersom det var Sussis sista helg i Tallinn och kul att få göra ett sista estniskt äventyr tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar