onsdag 5 juni 2013

Tropiska Tallinn

DSC_0218
NU ÄR DET SOMMAR. Syrener blommar över hela Tallinn och doften med den.
DSC_0207
I söndags var det ännu varmare än i lördags. Det var tropiskt, typ. Jag mötte upp Ida och vi bestämde oss för söndagspromenad mot havet.
DSC_0208
Här är Ida i ett grönskande Kalamaja.
DSC_0210
Och trots att det här inte är en tjusig badstrand så var här fullt med soltörstiga ester. Vi slog oss ner i gräset och picknickade lite.
DSC_0215
Fick på en gång en ny kompis. Världens gladaste hund liksom. TUFFIS!
DSC_0216
Barn lekte och skuttade omkring.
DSC_0228
Folk plaskade omkring.
DSC_0230
Havet. Liksom.
DSC_0231
Vi började promenera mot Pirita. Det är inte så långt, tänkte vi... där tänkte vi fel. Det blev svettigt.
DSC_0234
Svalkade oss i skuggan på vägen. I bakgrunden: Tallinn skyline!
DSC_0248
Hittade en drömbil i hamnen i Pirita.
DSC_0249
Promenerade vidare...
DSC_0253
... mot Piritastranden som var full av folk. Mycket spänniga män och avklädda damer.
DSC_0261
Därefter promenerade vi ut på piren och tittade på fiskargubbarna och drömde längtansfullt mot horisonten.

Visst är det fint med tropisk hetta och en skinande sol från en ljusblåfärgad himmel? Det är tur att det är så fint och att Tallinn är så fantastiskt som det är, för idag är jag butter. Som tur är kommer den butterheten bli till ett brett leende om mindre än två timmar. När jag får lämna kontoret och promenera hemåt och senare ikväll möta upp ett gäng på nyöppnade Hetk i Rottermanni. För att fira den pissiga baltlönen som kom i dag. Och i morgon är vi lediga för att Sverige firar en dag de inte vet varför de firar. Då ska jag sova länge och blunda för det faktum att jag förlorar en hel dagslön på det. Såjajaja. Livet är kul, men hårt. Men Tallinn är fint och för tillfället räcker det för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar