tisdag 25 juni 2013

Jaanipäeva och picknick på landet

DSC_0588
I söndags landade ju jag i Tallinn igen. Jag drog hem direkt och slängde in väskorna, bytte om och fräschade till mig lite. Bort med flygplans-svetten liksom. Sedan mötte jag upp Ida, inhandlade öl och jordgubbar och hoppade på bussen mot Muuga, cirka 40 minuters bussfärd från city. Där bor Matilda i ett mysigt hus med en ljuvlig vildvuxen trädgård. Ett gäng kollegor hade redan samlats där för att picknicka på altan och fira Jaanipäev - estnisk midsommar.
DSC_0590
Jag drack franska öl (skräll va?!)
DSC_0594
Men några andra var mer genuint estniska och drack Viru Valge - som sig bör en sådan högtid som jaanipäeva.
DSC_0598
Det var verkligen en helt fantastisk sommarkväll och Matildas trädgård blev mitt fotobjekt för en stund.
DSC_0600
Här sitter några Infopaqers och har det bra.
DSC_0602DSC_0605DSC_0606DSC_0613
Hela trädgården var full av dessa vita och rosa blommor som jag aldrig minns namnet på. Men fina är de.
DSC_0618
DSC_0622
Så började klockan slå sent och till skillnad från esterna så var ju inte vi lediga dagen efter. Vi drog oss mot bussen och jag tyckte tiden skulle stannat där och då för allt var så himla fint som det bara kan vara under sena försommarkvällar.
DSC_0625
DSC_0632
Vid busshållplatsen var ljuset magiskt med solnedgång och sommardimma. På tillbakavägen passerade vi Pirita med bussen och åkte längs strandpromenaden och jag ville bara stanna bussen och gå av för det var typ ljuvligaste solnedgången över balthavet. Ja, jag romantiserar allt väldigt. Men det var faktiskt helt jävla grymt vackert.
DSC_0642
Så kom jag hem. Till min gata i staden där estniska flaggor hängde på rad. Esterna älskar att flagga och husflaggan åker fram vid minsta lilla högtid. Lite fint tycker jag. Det var min estniska midsommar det.

2 kommentarer:

  1. Hej. Får jag tipsa folk om din fina blogg på vår FB-sida Estland - en glad överraskning ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik! Ja, självklart får du det. Kul att du gillar den :)

      Radera