fredag 26 april 2013

Minnen av aprilhimlen, tjugohundratretton.

Här sitter jag hemma en fredagskväll och gör ingenting. Det brukar inte ske jätteofta. Men ibland är det skönt att ligga på loftet, titta på film, äta popcorn och så. Det är popcorn-väder idag. Regn, alltså. Så tänkte jag passa på att sammanfatta denna aprilmånad som snart är slut och då är vi inne i maj. Ett steg närmare rätt.
Untitled
I början på april var jag hemma i Sverige. Bland annat så långlunchade jag med Maria och Amanda (var liksom skitlänge sedan sist) på Ingeborgs och där fick man även kaffe och kaka så här fint serverat.
Untitled
Det var vår och jag testade nya Magnum. Med smak av Frankrike - crème brulée. Svingod.
Untitled
Untitled
Så hängde jag himla mycket med fina Valter. Vi bakade kladdkaka en kväll.
Untitled
Och så lekte vi.
Untitled
Jag var på fest hos den här tjejen - Anna. Träffade vänner, åt mat, drack vin och sånt vi gör.
Untitled
Untitled
Jag promenerade i Stadsparken, längs med Svartån.
Untitled
Innan jag tog båten tillbaka till Tallinn spenderade jag en dag i Stockholm med mor, moster och kusin Anna.
Untitled
Kom hem till Tallinn.
Untitled
En tisdag gick Ida och jag på Kaubamaja och köpte oss varsitt nytt fint läppstift till våren och...
Untitled
... och så gick vi hem till Ida och drack vin och åt disko-kakor.
 Untitled
Untitled
Untitled
529144_172873786201943_871122799_n
En fredag slutade Klara på Infopaq för att börja på annat jobb i en annan del av Tallinn. Så hon bjöd in till fest i sitt bruna trähus där vi alla satt på golvet och drack vin och så. Ovan är jag i min nya frisyr också.
Untitled
En söndag promenerade Ida och jag i Kadriorg och tittade på mopsar och så.
Untitled
Så fikade vi på Pudeln.
Untitled
Så gick vi på bio på Söprus där de hade amerikansk biovecka och visade en gammal b-sci-fi-rulle jag redan glömt. Inte min typ av film, men på Söprus är det nice att bara... vara.
Untitled
Så har jag promenerat en del. Bland annat på Stroomi strand som ligger på Kopli-halvön, där jag bor.
Untitled
En fredag när jag hade haft en jobbig vecka så bunkrade Ida och jag upp med rödvin och kakor och så tittade vi på härlig gammal 90-tals-film - Clueless - och skrattade och fnissade och åhhhh:ade oss. Sedan hade vi en kul stund med Google och vred oss av skratt åt det vi googlade fram. Det var precis vad jag behövde.
UntitledUntitledUntitled
Så åkte vi tåg en lördag till Paldiski. KUL med UTFLYKT.
Untitled
I Paldiski gjorde vi en Beatles - fast "Paldiski Road". Foto by I. Dahlgren.
Untitled
Hängt så mycket jag kunnat i Kalamaja - min favorit av Tallinns stadsdelar.
Untitled
Untitled
Och i tisdags var det tisdagsvin på F-Hoone med Ida, Emelie och Matilda.
Untitled
Här är jag häromdagen när jag övar på min estniska bitch-blick. Det gick sådär, tyckte Ida, som sa att "så ser ester ut när de vunnit på lotto!" Och det är typ sant.

Och det var bitar av april. Nu ska jag sova för jag är skittrött. Imorgon hoppas jag på fint väder för jag tänkte gå och fota trähus i Kalamaja, dricka kaffe i solen på Telliskivi och så ta en sväng på loppmarknaden. Eller bara sova. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar