onsdag 24 april 2013

Sunday, Sunday.

Untitled
Många hatar söndagar. Jag är inte en av de. Jag ser söndagen som en dag utan måsten. En dag jag kan göra allt. Men också ingenting. I söndags vaknade jag till fina vårvädret. Jag mötte upp Ida vid Balti Jaam. Vi promenerade genom det fina Kalamaja och mot Kopli. Såg kontrasterna. Från det mysiga lätt bohoromantiska Kalamaja, till det socialt tragiska Kopli och dess alkoholism - och drogtragik.
Untitled
Vi hittade en dikeskant full av Tussilagos. Det var så fint och vi blev helt utom oss av glädje. Det är ju det mest säkra vårtecknet av dem alla.
Untitled
Så gick vi till Kamahouse Köök. Ett ställe mellan Kalamaja och Kopli som ligger i en gammal sovjetisk industribyggnad. Det var första gången för oss här men vi gillade stället direkt och det blir säkert några återbesök
Untitled
Ida åt något som vi kallade för lutande burgaren i Kopli. Jag åt en svingod vegetarisk sallad.
Untitled
Den här dagen tyckte vi var perfekt för att testa estniska glass. Vi hittade den här glada björnen i glassdisken på Säästu Market. Så letade vi på en parkbänk i solsken inne på Telliskivi-byn. Där satt vi alldeles för länge.
Untitled
Tills vi gick hem. För att lite senare mötas upp igen. Denna gång i Gamla Stan och på Hell Hunt. Tillsammans med Ammar. Mat och öl. En söndagskväll. Det gillar vi. Det är lätt att unna sig det goda livet, här i Tallinn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar