söndag 24 februari 2013

Heja Estland.


Tidig söndagsmorgon. Det är den 24 februari. Estlands självständighetsdag. Just denna dag skiner solen från en klarblå. För första gången på nästan en månad. Jag kokar vatten till mitt snabbkaffe. Brer en macka. Sätter mig i min fåtölj på loftet. Tittar ut genom fönstret. Dricker kaffet ur min fula Fergie hjärta Andrew kaffekopp. Lyssnar på fågelsången i äppelträden. Och ser den bländande vårsolen leka på trähuskåkarnas takåsar. Fin dag. Synd att den ska förstöras av förkylning och ögoninflammation. Jag som ville se militärparaden genom staden. Istället tänder jag ett estniskt-färgat ljus och viftar lite lätt med min nyinköpta estniska flaggstång. Heja Estland. Bara för att det är din dag idag så ska jag lista fem saker jag tycker om med dig.

  1. Estniska vitlöksbröd (NOMNOM)
  2. Ostbullar. De där bullformade bröden indränkta med ost. Flottigt och gott.
  3.  TALLINN. Bra stad.
  4. Saku. God öl. Billig öl.
  5. Den väl fungerande kollektivtrafiken. Det går och det går i tid och dessutom med svingamla bussar/trolleys/trams. Oavsett väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar