söndag 3 februari 2013

Le week-end.

Sedan i torsdags har jag sprungit omkring med ett leende på läpparna. Jag fick en lägenhetsvisning på en underbar liten vinds/loft-våning i stadsdelen Pelgulinn, Pöhja-Tallinn. Det är en stadsdel med massor av trähuskåkar, bakom gamla stadens murar och granne med Kalamaja, ett annat trähus-område och även min favoritstadsdel i Tallinn. Jag blev smått förälskad i lägenheten och bestämde mig fort: DEN ÄR MIN. Och så fick jag den. Skrev kontrakt i fredags. Var där och lämnade lite saker idag. Och imorgon får jag nycklarna. Då bor jag där. I ett rosa trähus i Pöhja-Tallinn. Pöhja-Pärlan. I fredags var jag därför sugen på att fira. Jag, Ida, Hampus, Therese och Ammar skulle bara käka på Must Pudel och ta ett glas vin. Därefter skulle vi bara gå vidare till Depeche Mode bar för att testa Depeche Mode drinkar. Det var väldigt suspekta drinkar. Jag drack "Just can't get enough". Och vi kan säga att det var den drinken som satte fart på min kväll. Vi gick inte hem och sov efter det. Absolut inte.

IMG_3472IMG_3482
Vi gick till Hullumaja. Som betyder något med mentalsjukhus. Och så är det inrett. Billig alkohol också. Det säger en del. Dock idiotiska vakter. Rasister. Dumma. Fula.
IMG_3484
Men bra shots. Vi köpte Gummibears Madness. Dock var jag besviken att de snålade på gummibjörnarna. Det var ju de jag egentligen ville ha. Därefter gick vi till Levikas. Jag drack vin. För mycket vin. Dansade. Och så. Ramlade hemåt genom mörka isgator.
IMG_3487
Lördagen var tung. Jag mötte upp Ida på sena eftermiddagen på Café Josephine för bakis-bakelser och kaffe. Planerade lördagskvällen. Rödvin och Take That spel som Ida fyndat på en second hand butik.
IMG_3488
Jag peppade till mig. Var så här jätteglad inför kvällen.
IMG_3495
Begav mig till Idas fantastiska loftlya i gamla stan. Spelade spelet. Jag och Alex var team Howard. Bandets bästa kille ju. Visade det sig.
IMG_3504
Här har vi dem. Grabbarna i Take That. Så gulliga. Therese vann spelet. Men vi var alla urusla.Vi gick vidare ut i Tallinn-natten. Till Reval. Där ville jag mest hem och sova för att orka packa ihop mitt liv dagen efter. Fast egentligen ville jag ju till Levikas. Och Alex och Ammar övertalade mig (tjatade). Vi gick dit.Vi hängde omkring där ända fram till musiken tystnade vid halv sex på morgonen. Tokdansade. Fuldansade. Mös omkring. Ja, typ så.
IMG_3503
Sedan satte jag mig på första spårvagnen och åkte hem. Såg så här sliten ut. Men jag dansade med ett leende på läpparna hela vägen hem från spårvagnshållplatsen. Fin helg. Långa nätter. Roliga nätter. Dock för lite sömn. Gick upp efter bara tre timmar för att packa ihop mitt liv i resväskor och jyskpåsar. Hoppade in i en taxi för att möta mäklaren vid lägenheten. Därefter mötte jag upp Ida på Balti Jaam och vi strosade runt på ryska marknaden en stund. Köpte ryska almanackor att sätta på väggen. Därefter blev det soppa på Café Boheem. Åh, tänk, jag kommer bo jättenära där sedan.

BRA helg. Utsökt. Och ikväll sover jag sista natten i skithuset. Imorgon sover jag första natten i det rosa drömhuset. Åh, vad jag känner att det här är bra. Just nu. Allt är bra. Längtar bara så fruktansvärt mycket efter våren. KOM DÅ.

2 kommentarer:

  1. Å då hittade du din vindsvåning till slut =) Roligt med nytt boende!

    SvaraRadera