tisdag 12 februari 2013

Söndagen.

IMG_3593IMG_3594IMG_3591IMG_3596

Söndag. Vaknar klockan sju. Somnade vid nio kvällen innan. Tittar på telefonen. Åtta sms. ”Vafan vill folk mig på natten!!” Eller så är folk vana vid att jag är vaken. Kliver upp. Tar på mig raggsockor. Det är kallt. Kokar kaffe-vatten. Gör i ordning citronvatten. Brer två smörgåsar med crème bonjour och rödlök. Tänder en brasa. Sätter mig tillrätta i fåtöljen framför. Dricker kaffet. Äter smörgåsarna. Kryper upp i fåtöljen och stirrar in i brasan. Lyssnar på musik. Tittar ut på snön som faller utanför mitt fönster. På fåglarna som trippar omkring på hustaken. Tänker ”vad ska jag göra idag?!”  En sväng till Kalamaja och testa det där Tops kanske? Dricka kaffe och snylta på deras Wifi och ringa folk i Sverige. Så blev det. Klev in på Tops och möttes av en jag träffat förra helgen på Levikas, som jobbar där. Drack kaffe och åt våffla med jordnötssmör. Pratade. Ringde syster. Instagrammade (so lame, I  know). Kikade facebook. DN, mejl och sådant. Tops är ett ställe jag återkommer till. Fint. Atmosfär. Rutigt gammalt golv. Fina kaffekoppar. Och de spelade dessutom fransk radio. Ja, ni fattar. Jag trivdes. Om jag mådde dåligt på lördagen så mådde jag betydligt bättre på söndagen. Men mitt mood är lite dämpat för tillfället. Pms är ett skäl till det. Denna satans återkommande sjukdom. Som får en att gråta. Att hata. Bli elak. Och som får en att krypa innanför sitt skal i flera dagar och vägra komma ut. Dessutom gör den mig till en fetknopp och jag äter allt som kommer i min väg. Jag tror varje gång, varje månad, att jag är på väg att åka på influensa, eller att dö. Men så blir jag påmind. Det är så här. Det går snart över, igen. Till dess får jag krama om mig och äta micro-popcorn med ostsmak till middag och trösta mig med att jag snart är mig själv igen. Snart. Avslutade dock söndagen bra. Jag mår bättre om jag kletar på mig rött läppstift och tar på mig fina kläder och går ut och träffar folk. Tänkte jag. Det blev middag på F-Hoone med Ammar och finöl på Pudel bar till efterrätt. Det senare ett paradis för öl-hipsters. Inget favvo-ställe för en som gott nöjer sig med en hederlig billig fin Saku-öl. En som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar