fredag 25 januari 2013

Fredag och kopli-vintage-mys.

Sitter och väntar på tvätten innan jag äntligen får sova. Är svintrött. Tallinn är ljuvligt, men gör en trött. Och blåslagen. Sedan vintern kom har jag nog inte varit utan blåmärken. Gatorna är ishala. Salt? Sand? Nej. Ingenting. Senast är det hela vänstersidan av kroppen som fick ta smällen. Blåmärken. Ont. Ja. En del av livet i Tallinn. Men något jag inte förstår. Jag ser ingen annan ramla. Hur gör Tallinnborna? Har de halkvana? Eller är de bara mer stabila än jag? Vet inte. Vad jag vet är alla fall att idag är fredag och det har varit en bra sådan. Som avslutades med "vintage"-shopping på ett underbart bra ställe i Kopli, norra och ruffiga delen av Tallinn. Jag provade kläder och skor. Bland annat en skitful men ändå, på något vis, skitfin leopardpälshatt. Köpte den inte. Lämnade den åt någon annans öde. Börjar bli för mycket leopard nu. But when in Russia... - hursom, jag hittade även ett kassettband med Dusty Springfield (ping Bananielsson). Son of a preacher man. Kan vara en av de bästa vårlåtarna. Ångrar att jag inte köpte det. Ska gå och köpa en gammal kassettbandspelare och massa roliga kassettband till mitt egna boende snart (förhoppningsvis). Okej, för att inte ordbajsa för mycket. Jag köpte till slut en fin jacka till våren 2013. En brun i mocka och med axelvaddar. Jag tycker den är skitfin. Gillar den enormt och nu vill jag bara snabbspola februari och halva mars så att våren kan vara här. Sedan satte jag mig på spårvagnen hem och lyssnade på Courtney Love och njöt av att få lägga Kopli bakom mig. För denna gång. Men med ett rabattkort på second hand butiken i plånboken. I'll be back for more. Be sure.
IMG_3270IMG_3273IMG_3274

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar