fredag 18 januari 2013

Veckan som passerat.

IMG_3143
HEJ. Förra fredagen var jag iklädd senapsgul sammet och guld och röda läppar och skulle på AW/utgång/häng med de övriga infopaqen.
IMG_3159
IMG_3168
Jag har ju jobbat också. Bytt bakgrundsbild till denna fina. Så jag känner mig på måndagar oftast. I övrigt så ja, mitt skrivbord är så här stökigt. Tablettaskar och post-its överallt.
IMG_3170
Fick ta fram google translate på Rimi när vi letade efter kvarg. Det heter tydligen kvark på estniska. Nu vet ni det barn. Men det är typ stört omöjligt att hitta. Vi fick ta crème fraîche istället. Som de för övrigt förpackar i påsar, inte på burk. Jävla Estland (som för övrigt är tvärtomspråk för underbara Estland).
IMG_3172
När kaffemaskinen fungerar så brukar jag springa och vifta med min fina kaffekopp. Så äter jag ibland en Kalev marsipanchoklad till det. För att det är så jävla gott. Och av någon konstig anledning känns marsipanchoklad nyttigare än vanlig choklad.
IMG_3174
Aftonbladet i Stockmann-kiosken. Tjyvläste den. Aftonbladet är KUL, men den är så dålig så den är inte värd att betala för.
IMG_3179
IMG_3178
Den estniska guden hörde mina böner. Och de två sista dagarna på arbetsveckan bjöd Tallinn på strålande sol och jag och en kollega dansade glatt ut på en kort lunchpromenad för att knarka D-vitamin. Och få komma ut från det svettiga kontoret utan luft en stund.
IMG_3191
Och så blev det dags för torsdagssoppa på Boheemen med Sussi och Alex. Fast det var fullt och vi gick till F-Hoone istället. Delade på en flaska röpang. Eller ja, två flaskor. Åt god mat. Men efterrätten var dålig. Förutom Crème Brulèen. Men den var inte min. Jag åt iskalla och stenhårda chokladpraliner. Servitören var gullig dock. Det räckte för att jag och Sussi skulle glömma och förlåta.
IMG_3193
Sedan skulle vi in till gamla stan igen. Vi gick dock vilse i Kalamajas industriområde. Tre svenska kroppar hittades döda under en snöhög i Tallinns ruffigaste kvarter. Typ så kändes det. Vi hittade dock till Hell Hunt till slut. Drack öl. Halvsov. Bestämde oss för att dra hem och sova istället för att gå till röda kejsaren och spela torsdagsquiz. Mjoo, ganska småfin torsdagskväll.
IMG_3198
Idag fredag. Invigde min nya leopardpäls. Lunchpromenad igen. Strålande sol. Helt underbart. La vie en rose. Och så vidare.
IMG_3201
Långpromenad från jobbet in till stan för att hämta ut mitt estniska id-kort som kommit. Det tog mig fyra månader att skaffa ett estniskt sådant. I Sverige har jag fortfarande inget id-kort. Och jag är snart inne på år 28. Hursom. Jag frös som en tok efter promenaden och drog till Kohvik Narva för kaffe och "bulle" för att värma mig en stund.
IMG_3204
Kohvik Narva är ett café jag hört talas om ganska länge. Det har bara inte blivit av att gå dit. Oftast, tyvärr, hamnar vi i gamla stan. Kohvik Narva är alla fall min nya Tallinn-oas. Det är ryskaktigt, mörkt, skitbilligt och skitbra. Hit går ryska damer i pälsar eller den ensamma ryska poeten. Morföräldrar med sitt barnbarn eller nyförälskade par. Ute på dejt. Eller som jag, ensam med min iPhone. Nästa gång ska jag ha en bok i väskan. Hit ska jag mer gånger. (Irene, cafét är som taget ur Dr. Zhivago!! Inbillar mig att Juri kommer sitta där nästa gång).
IMG_3206
Ja det var det. Nu sitter jag här och dricker ett glas rött franskt Beajoulais. Väntar på att Lisa ska logga in på skype så vi kan prata. Skvallra. Fnissa. Och så.

Den här helgen då? Planerna är att inte ha några planer. Imorgon vill jag ut och promenera genom staden. det kan bli shopping. Det kan bli Kadriorg eller Pirita. Kanske betongens Mustanmäe och Lasnamäe om jag vågar. Eller så landar jag på Kohvik Narva med en bok och kaffe. Vi får se. Söndag har alla fall Sussi och jag planer på att klä på oss fina klänningar och gå på bubbel-brunch på Swissotell. 30 euro och hur mycket bubbel och mat vi kan trycka i oss. Det är kanske inte något jag brukar göra i vanliga fall, men allt är värt att testa. Jag kanske älskar det. Eller så avskyr jag det. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar