måndag 28 januari 2013

Winter Partyt 2013.

I lördags var det dags för det vi, många av oss, både förfasat oss över och längtat efter. Winter Partyt. Jobbfest. Kick-off. Ryssfest. I Kallaste. En timme med buss från Tallinn. Mitt ute i skogen. Närmsta granne var ett fängelse som såg allt annat än gemytligt ut. Helgen var alla fall obeskrivbar. Allt var på ryska. Kom osökt att tänka på Irene, min ryskofil till kompis. Hon hade älskat det. Lite bilder kommer här. Väl utvalda. Och med det menar jag de snällaste och finaste. Övriga bilder är för urspårade för att visas för allmänheten.
IMG_3436
Ett tappert gäng myssvenskar framme i Kallaste. Ja, det var begränsade platser på denna jobbfest. Alla fick inte följa med. Jag säger bara "hah" och hånskrattar lite för mig själv. För övrigt så var detta innan vi blev tilldelade vårt boende för natten. Alla ryssar och ester fick bo i anslutning till huvudbyggnaden. Vi aliens, svenskar, blev förpassade till två stugor så långt bort de kunde skicka oss och vägen dit var en minimal isig stig över kullar och broar. Svenskbyn. Lite småbittra var vi först. Sedan var vi glada. Mysiga stugor. Öppna spisar. Ska jag klaga på något? Ja, sängen jag råkade få sova i hölls uppe med hjälp av en stubbe. Till och med sängarna i Estland är fuskbygge.
IMG_3437
EN HUND.
IMG_3435
Ida och Klara var peppade.
IMG_3434
Före middag och fest. I pojkarnas stuga.
IMG_3433
Ska jag klaga på något mer? Maten. Estnisk/rysk. Ihopslängt. Sussi och jag hade ju beställt vegetariskt och det var detta vi fick att stoppa i munnen. Tur det fanns frukt. Och vodka.
IMG_3431
På tal om vodka. Det skålades och hölls tal en del. Mest hölls det tal på ryska. Men vi myssvenskar skålade och var glada ändå och låtsades förstå. Och såklart, i Estland skålas det i vodka.
IMG_3432
Det dansades. Ryskt/estniskt/balkan-style? Jag vet inte. Men det var KUL. Och framför allt den där roliga rundringdansen som dansas nere på balkan? Grekland? Olika bröllop i diverse kulturer brukar dansa den alla fall. Den är KUL.
IMG_3438
Så var det tävling. I rocka rockring - Rysslands nationalsport. Som jag uttryckte det.
IMG_3428
Innan det blev dags för Miss Winter contest 2013. ÅH VAD BRA DET VAR. Killar. I fula kläder och med läppstift. Dansar. Fånar sig. Det var så underbart. Se videon i föregående inlägg.

Det är de bilderna ni får se. Resten av kvällen/natten skrattades det. Kramades. Pussades. Sjöngs. Och dansades. Jag dansade/skuttade som en idiot. Jag var glad. På fruktansvärt bra humör. Jag som varit så opepp tidigare under dagen. Dock tror jag min opepp vände till enorm pepp så fort vi klev av bussen och möttes av ryska covers av svenska schlagers. Det var Diggi-loo-diggi-ley och de gyllene skorna. Bland annat. Så fantastiskt. BRA. Ja. Natten avslutades med efterfest i vår stuga. Choklad, chips och vodka. Och vi fick dessutom en nominerad i kategorin "Årets fyllo". Jag nämner inga namn. Men det börjar på B. Morgonen efter var det ett gäng slagna hjältar som motvilligt satte sig på en buss. Les miserables, det var vi. Jag, Sussi och Ida drog därefter direkt in till Gamla stan för flottig ost-pizza de luxe. Ah nom-nom.

Fan, vilken bra helg det var. Jag börjar redan se fram emot sommarfesten. HI HI.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar