lördag 1 december 2012

Lucka 1: en julglittrig allé i Tallinn.

Jag har ändrat om bloggjulkalendern så att den passar mig bättre. Den följer fortfarande Emily Dahls idé och koncept, med en bild som publiceras varje dag, fram till julafton. Men jag insåg snabbt att hennes upplägg inte kändes rätt för mig. Det var för mycket som kretsade kring "jag, jag och jag". Och jag kände inte att jag hade lust med att visa upp mig själv bakom nästan varje lucka. Kanske för att jag själv inte finner mig så intressant så varför skulle omgivningen göra det liksom. Istället ska jag köra på tema Tallinn. Tallinn Tallinn Tallinn. Så varje dag kommer jag lägga upp en bild på något i Tallinn. Det kan vara en bild jag tagit just den dagen. Eller en bild på en byggnad jag gillar, ett kvarter, en gata, något typiskt tallinnskt som jag gillar (eller ogillar), något jag gjort en dag och så vidare. Så, här är lucka 1: en julglittrig allé i Tallinn.
DSC_0162

En bild från idag. Den här allén upptäckte jag nyligen. Den ligger inte mitt i smeten. Därav den sena upptäckten. Och jag gillade den på en gång. Om man går ner genom en tunnel från Frihetstorget så kommer man upp till denna fina allé som leder upp mot en vacker gammal kyrka. Det är en sådan där gata som jag gillar att promenera på. En sådan gata jag promenerar med ett leende på läpparna, slänger lätt med handväskan och snurrar runt och gör en piruett så att klänningstyget leker runt benen. Så fnissar jag lite för mig själv och låtsas att världen är helt igenom underbar och att jag spelar huvudrollen i en gammal svartvit film som utspelar sig på just denna allé, och de två fyllona som sitter på ena bänken och halsar vodka är statister. Det var min lucka 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar