tisdag 18 december 2012

Lucka 18: estniska järnvägen.

DSC_0015

Bakom lucka 18: estniska järnvägen.

Några minuter från där jag bor, finns en gammal järnvägsstation. Jag tror den fortfarande är i bruk då jag ibland ser folk stå på perrongen och väntar. Det långa tåget på bilden med den andra-världs-krigsaktiga vagnen längst bak, står alltid där. Det här stället både älskar och avskyr jag. Dagtid och vid soluppgång och solnedgång, så är det fruktansvärt vackert. Det fula får liv och ett romantiskt skimmer över sig. Sen kväll och nattetid är det dock mindre vackert. Mer spöklikt. Den här vägen går jag om jag åker spårvagn till och från jobb/stan. Det är lite längre att gå än till bussen, men ofta kan det vara värt det, då spårisen är betydligt mer njutningsfull att åka. Alla fall. Järnvägen i Estland är lite speciell. Den är inte så väl utbygd och de har cirka 35 tåg i hela Estland, men fler påväg. En vacker dag ska jag ta tåget till Tartu. Jag ska åka i tredje klass och sitta på hårda bänkar hela vägen dit. Åka tåg i Estland. Ännu ett nyårslöfte inför 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar