söndag 16 december 2012

Lucka 15: estnisk landsbygd och hemmafest.

IMG_2868

Eftersom jag typ inte var hemma igår plus att jag inte orkade, så kommer lucka 15 i julkalendern à la Emily Dahl nu idag. Lucka 15: estniska landsbygden och hemmafest.

Igår var jag rätt bakis och halvlåg ner i en fåtölj på café Reval och tittade på estnisk tv och åt estnisk kaka och försökte vakna till liv efter fredagens jobb-glögg-fest. Den danska glöggen var förädande. Om ni någonsin blir bjudna på dansk glögg, tacka nej (eller ja, om ni gillar häx-hop-kok). Alla fall, igår lördag var det dags för Matilda och Adams christmas party utanför Tallinn. På landet. Jag ryckte upp mig och klädde mig i min guldpaljett-klänning och målade läpparna röda och klädde mina läppar i ett leende. Puppy och jag hoppade på en buss mot Kirsiipoo Puiste (körsbärsträdsallén). Det kändes dock som att vi satt på en buss mot ingenting och innan vi hittat till rätt hus hade den iskalla baltvinden tagit ett hårt tag om våra kroppar. Därför hamnade vi fort inne vid brasan med en kopp varm glögg och jag tror inte jag flyttade mig från min plats i soffan under hela kvällen. Människor kom och människor gick, men jag satt kvar på min tron. Tills vinflaskan var slut och jag och Matilda stod och dansa till euphoria i köket. Det var en mysig hemmafest. Och kul med något annat än barhäng och källarvalv. Jag fick prata lite franska dessutom och folk öste kommentarer om min likhet med Lady Gaga. Det här var människor som är med i expats-gruppen och som jag träffade min första helg i Tallinn, när flera ansåg att jag var sjukt lik Gaga. Tallinn får mig att känna mig snygg, herregud att bli jämförd med Gaga liksom. All heder till mina kirurger, de måste ha tagit ett foto av Lady Gaga som fantomenbild på mig, den där måndagen för snart fyra år sedan när ansiktet mitt möblerades om. Och jag klagar inte. Det blev ju tydligen rätt bra. Hursom, en bra hemmafest och nu har jag även sett en bit av den estniska landsbygden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar