lördag 8 december 2012

Lucka 8: Rottermanni Kvartal.

DSC_0106
Lucka 8 i Julkalendern kommer här: Rottermanni Kvartal.

Rottermanni Kvartal är ett kvarter som jag inte hunnit uppleva jättemycket av ännu. Men det är ett kvarter som jag supergillar. Det ligger nära gamla staden och är ett kvarter med flera gamla industribyggnader. Därefter har ny arkitektur byggts till och byggts på. Och symbiosen blir fantastisk. Jag har ju en svaghet för gammal arkitektur. Tycker att nytt är funktionellt och bra, men tråkigt och innehållslöst. Helt nyuppbyggda kvarter är inget för mig. Men Rottermanni blandar det gamla och ruffiga industri, med nytt, futuristiskt och spännande. Det är inget ljust och fräscht. Det är mörkt och skumt och det är snyggt. Första gången jag promenerade in i kvarteret kändes det som att komma till en spökstad. Från den mysiga och sagolika, men även turistiga, gamla staden, till detta. Att området dessutom har några av mina favoritbutiker gör det inte mindre dåligt. Jag har heller inte sett en enda strippklubb i Rottermanni. Något som det finns gott om i övriga delar av denna underbara, men könsdiskriminerande och könssegregerade stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar