fredag 28 december 2012

Strömavbrott och happy russians.

IMG_3022

Idag upplevde jag mitt första strömavbrott i Tallinn. På jobbet. På förmiddagen. Allt blev svart. Alla datorer slocknade. Alla blev tysta. Jag var mitt uppe i jobb (och en intressant msn-konversation med Sussi). Vi på svenskhörnan suckade och stönade och tänkte att det här har vi inte tid och lust med. Ryssarna på resten av kontoret, de fyllde istället upp fikarummet. En ryss kom in till oss med ett brett leende och skrek "dinner-time". Jag älskart. Tyvärr är ryssarna på kontoret inte de muntraste och de pratar ogärna med en. Men det finns tillfällen, har jag upptäckt, då de skiner upp: strömavbrott och jul-vodka-fest. You gotta love them. Eftersom det verkade som att strömavbrottet skulle hålla på ett tag bestämde jag mig för att göra något vettigt av tiden. Jag och professorn gick till Rimi och handlade lunch. När vi kom tillbaka var byggnaden fortfarande svart. Och byggnaderna runtomkring. Lägg på ett svartvitt filter och det var lite sovjet-style à 1988 över det hela.

Idag var min första arbetsdag efter Sverige-semestern. Och veckans enda arbetsdag. Nu är jag ledig i fyra dagar. Jag ska kurera mig från förkylningen jag plockade upp i Sverige, samt mysa runt i Tallinn, köpa billigt ryst bubbel till nyår och så har jag planerat att ha en fantastisk simpel men galen estnisk nyårsafton och starta 2013s första dag med att vara lycklig, lagom bakis och underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar