fredag 14 december 2012

Lucka 14: att vakna till liv genom stadens puls.

IMG_2818

Här kommer ett färdiginställt inlägg för lucka 14, eftersom jag inte kommer vara hemma på hela långa dagen idag. Bakom 14: att vakna till liv genom stadens puls.

Jag älskar att sitta på caféer och dricka kaffe och kolla på folk. Gärna med folk, men även gärna ensam. Det är därför jag inte gillar caféer i Sverige. De är ofta inte utformade för att man ska kunna sitta själv och njuta. I Sverige är jag konstig och ensam om jag sitter själv på ett café. Alla fall i Örebro. Här i Tallinn känns det mer självklart. Även om det inte är lika självklart som i Frankrike. Men att sitta själv och dricka kaffe, läsa, drömma eller bara glo på människor är ett så himla fint sätt att spendera tid på. Denna lördag vaknade jag upp sent efter den långa fredagsnattens äventyr. Promenerade en lång vandring i snön genom staden och satte mig på ett café för att vakna till liv. Detta café heter, passande nog, "Energia Kohvik". Det är ett simpelt ryskish café med bruna stolar och bruna bord och spegelväggar och påpälsade skvallertanter. Jag slog mig ned vid ett fönsterbord och bara kollade ut genom fönstret och på människorna som passerar. Vilka är alla människor? Vad gör de? Vart är de på väg? Vad/vem tänker de på? Är de lyckliga? Precis utanför fönstret stannade en sliten gammal sovjetisk trolley, el-buss. Människor vällde ut från den, nya människor vällde in. Liv på gatan. Folk har ett jäkla spring i benen. Det är ju lördag, tänkte jag. Ta det lugnt. Stressa inte. Stanna upp. Njut. Och så tänkte jag att det är himla fint att vara lite bakis ibland. Sitta still och varva ner och njuta. Allt detta till priset av 1 euros halvblaskig kaffe. Billiga nöjen är ofta de bästa nöjena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar