lördag 20 oktober 2012

In vodka veritas.

IMG_2259
Go-Alko. Estniska Systembolaget. Här finns det sprit. Kom och köp en flaska vodka för under 50-lappen. Men vin. Det är dyrt. Vin är för finsupare. Där får du lägga en hel timlön och det kanske ändå smakar jäst saft med en touch av bajs.

Vart jag vill komma med det här inlägget? Jag vet inte. Kanske att jag förstår att så många människor i Estland luktar sprit? Det är billigare än tvättmedel. Billigare än tandkräm.

Har även ändrat det gamla ordspråket "in vino veritas". Här i Tallinn säger vi "in vodka veritas".

I vodka finns sanningen? Ja, den tragiska.

Fast ibland får detta supande folk mig att le. När jag på väg till jobbet promenerar förbi två karlar som halsar rakt av ur en 2 liters petflaska som det står Ölu på. ÖL. I 2 liters petflaska. Det är så tragikomiskt så jag dör av skratt. Men inombords gråter jag. Alkoholism är inget att skratta åt.

Däremot. Alkoholiipood. Alkoholbutik betyder det. Det är så roligt ord att säga så jag sitter och fnissar högt för mig själv varje gång jag ser skylten och i lätt falsett säger det. Alkoholiipood. 

Och Go-Alko? Jag vet inte hur jag ska tolka det. Men det är nog fritt att tolkas. Kanske alkohol to-go? Som en take away latte. Go-Kaffe? Go-Alko? Je ne sais pas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar