måndag 8 oktober 2012

Söndag, spårvagns-jumping, promenad och havsbris.

DSC_0125
DSC_0131
DSC_0132DSC_0138DSC_0144
DSC_0149
DSC_0164DSC_0172
DSC_0176
DSC_0180DSC_0188
DSC_0187DSC_0195DSC_0199
DSC_0207
DSC_0212DSC_0214
DSC_0233

Igår söndag var stora flyttdagen. Damen på mitt hostel ringde stans billigaste taxibolag och fem minuter senare kom en rysk skäggig herre och hämtade upp mig. I hög hastighet körde han mig till spökhuset på Leete Road. Det kostade knappt 4 euro. Häromdagen betalade jag det dubbla för samma sträcka. Tallinn. Kontraster. Oui. Jag bor tillsammans flera andra diverse människor. Men jag har ett eget litet krypin. När jag fått ordning på det och gjort det mysigt, då ska jag visa er. Jag bor bland annat med ett engelskt fyllo. Nä, nu var jag elak. Han är sympatisk. Men det är en historia för sig. Och så bor jag med en polack som arbetar med tåg. De andra har jag inte sett ännu. Tillbaka till söndagen. Susanna och jag promenerade in till le centre. Åt sen lunch. Drack kaffe. Hoppade på första bästa spårvagn för att se hur ändhållplatsen såg ut. Vi blev besvikna och hoppade på en ny spårvagn. Som tog oss smidigt över stadens gator till Kadriorg. Ett himla fint kvarter, med vackra byggnader och en stor park med Peter den Stores rosaskimrande palats. Parken blev vårt mål att promenera bort några kalorier. Ja, ni ser dagen i bilder ovan. Efter parken mötte vi havet. Men de bilderna tar jag en annan dag. Havet förtjänar ett eget inlägg. Om jag ska betygsätta söndagen? En 9,5 av 10 får den. Smekmånaden fortsätter. Tallinn och jag. Kärleken spirar mellan oss.

1 kommentar: