fredag 12 oktober 2012

To eat meat or not to eat meat.

Jag har länge funderat på att bli vegetarian. För att det är ballt såklart. Nej såklart inte. Mer för att vi idag överkonsumerar kött och dessutom är köttindustrin lite comme ci comme ca. Däremot, jag älskar kött. Jag tycker verkligen om kött. Och när jag har månta-vecka så måste jag har kött. Under sommaren började jag gå i funderingar om att jag skulle laga vegetariskt 1-2 gånger i veckan. Till att börja med. Det gick sådär. Ibland gick det och ibland gick det inte. Jag tror mitt största problem är att jag inte vet vad jag ska laga för mat. Dessutom gillar jag inte ens att laga mat. Det tillhör inte en av alla mina talanger.

Sedan jag kom till Tallinn och började hänga med Pistemaa, som är vegetarian, har jag ätit en hel del vegetariskt och faktiskt gillat det. Jag tror jag kan få inspiration av någon som är van vegge. Någon som vet vad jag kan laga för mat. Vad som är bra och så vidare.

Jag kommer dock inte bli vegetarian. Men kan jag få vara halv-vegge? Jag vill både ha kakan och äta kakan. Det bästa av två världar. Så nej, strikt vegge kommer jag inte bli. Inte nu. Däremot att bli mer medveten och att minska köttkonsumtionen är bättre än inget alls. Eftersom jag nu inte är helveggo är jag skadeglad över att Pistemaa igår köpte färsk raviolipasta med kött av misstag. Därför står det nu på min hylla i kylskåpet en fin skål med lunch i. Jag slipper alltså äta pasta och sallad igen till lunch. Eller stressa och springa in på Rimi innan jobbet för att köpa något färdigt.

Idag är det föresten fredag och prick klockan 23 ikväll tar jag helg. Kvällspasset är över, för den här gången. Nästa vecka får jag mer ett liv igen. Har jag blivit en sådan där vuxen nu som hela veckan går och väntar på helgen? Fredagslycka och söndagsångest? Jag antar att det hör till livets gilla gång. Studentlivet är över men livet går vidare. För mig, i Tallinn. Livet. Konstigheter. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men ändå blir det himla bra. Kanske till och med bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar