onsdag 24 oktober 2012

Kodu Baar.

IMG_2283
I lördags. Det var åskoväder och regnet öste ner. Vi drog in till stan. Hamnade på en terrass utomhus i Gamla stan. Rökte vattenpipa. Men så hägrade Kodu Baar. Det här är Kodu Baar.
IMG_2288IMG_2289
Kodu Baar är mitt hittills favoritställe i Tallinn. Det ligger nedklämt i en källare. Har en grymt skön snubbe bakom disken som serverar allt från inhemsk öl till gregoriansk likör och hemgjorda blåbärs-shots. Musiken är underbar. Liveband som spelar ibland. Och ur högtalarna ljuder östeuropeisk musik av alla dess slag. Hos Kodu Baar sjunker man ner i sköna soffor i dunkelt ljus. Eller så fuldansar man tokhärligt till bra musik i källarvalvet. Så kan man dricka öl och röpang och bara vara. Titta på folk. Jag gör lite av allt. Sådana ställen jag gillar.
IMG_2291
Det här är Hiding på Kodu Baar när hon dricker hemfixat hot wine. Som glögg. Fast större.
IMG_2293IMG_2304
Kodu Baar är numer vår stammisbar. Sedan gick vi hem i spöregnet. Kan tillägga att jag bor en bit från staden. Kan tillägga att mina skor fortfarande inte torkat. Men man känner sig aldrig så levande som när man dansar i regnet och hoppar i vattenpölar.

Söndagen var en dag då jag reste mig ur sängen och drog upp persiennerna framåt kvällen. Hittade ett sms från Finnen: lever du? Skönt att veta att hon levde. Tallinn, får oss att dansa och le. N'est pas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar