måndag 1 oktober 2012

Bonjour från Juhkentali Road.

Alltså. Älskar namnet Juhkentali. Ska kika på lägenhet här om det finns möjlighet. För tillfället är jag boende på denna gata. På hostel Tallinn. I ett hörn snett mitt emot Rimi. Taxin stannade dock utanför ett mer tveksamt hus. Väldigt igenbommat. Kanske inte sett dagsljuset sen 1991? Hursom, sen hittade vi till det mintblå huset i hörnet. Jag är lite småsne i skrivande stund för Estonian Air har tappat bort min rosa resväska. Något sådant har aldrig hänt mig. Men sånt händer och nu har det hänt mig. C'est la vie. Bara att le och vänta på att den (förhoppningsvis) dyker upp SNART. Får skylla mig själv. När jag klev på planet på Arlanda tänkte jag tankar som "nu går jag på planet som Gud glömde..." det var litet och inte alls mycket passagerare. Med andra ord. SAS ljög när jag för två veckor sedan bokade och de sa att det fanns 4 platser kvar. Fult SAS. Fult. Men resan gick smidigt över Östersjön. Solen sken och jag hann knappt dricka upp kaffet förrän vi var landade i Tallinn. Där gick jag in på toa och bättrade på läppstiftet och sedan skulle jag hämta min väska men då var den inte där. En kille i ärtgrön tröja stod och såg lika besviken ut som jag. Hans väska ville inte heller dyka upp. Men jag är inte bitter. Jag har varit på det fina kontoret, som ligger granne med ett sönderbombat fint tegelhus, och sagt hej. Måste ta kort där i krokarna. Öst möter väst och bildar intressanta arkitekturlandskap. Sen har jag promenerat lite i krokarna kring mitt tillfälliga boende. Handlat lite kvällis på Rimi och känt mig stört efterbliven för att jag inte förstår språket. Köpte även make-up pads och tandkräm och sånt gojs eftersom allt det ligger nedpackat i min rosa försvunna resväska. Nu ska jag nog snart krypa till kojs. Fick dock sovmorgon imorgon och börjar 10. Tänkte ta en promenad till kontoret så jag får uppleva staden och samtidigt få lite motion. En bra ursäkt för att jag inte vågar mig på spårvagnen och bussen ännu. Så, vi hörs. Tjingeling ding.

2 kommentarer: