torsdag 11 oktober 2012

Jobb och sånt.

En del har hört av sig och önskat att jag ska berätta lite om mitt jobb. Som faktiskt är själva anledningen till att jag för tillfället befinner mig här i Tallinn. Det tänkte jag göra nu.
Jo det är så att jag jobbar på Infopaq Eesti. Det är alltså Infopaq's estniska office. Infopaq är ett mediebevakningsföretag, för att fatta mig kort. Är ni intresserade av att veta mer, gå loss på Google! Kontoret i Tallinn ligger i ett område strax utanför stadscentrum, Ülemiste City. Det är som ett kontorslandskap som byggts upp i ett gammalt industriområde, eller något. Det är blandad arkitektur, om jag säger så. Det ligger även granne med flygplatsen. Jag håller till på andra våningen i det grå-röda huset på bilden i mitten. Mycket fina lokaler och en kaffemaskin som bjuder på espresso. Tredje bilden visar en del av omgivningarna, som en vacker höstdag är mycket tillfredsställande. Där finns även en prima restaurang som erbjuder goda pizzor och annan bra mat för himla vettiga priser.

Själva jobbet då. Jag arbetar som skribent. För tillfället på rtv (radio och tv). Det syftar till att lyssna på nyheter, sammanfatta dem kort, eller göra transcripts. Även engelska sammanfattningar förekommer. De tycker jag mindre om. Google Translate? Tyda.se? Ja, det är mina vänner. Det jag egentligen ska göra, och jag kommer göra från och med nästa vecka, det är att jobba på print. Tryckt press. Det är en avdelning som ska flyttas över från Danmarkskontoret. Förra veckan kom en snubbe från Köpenhamns-kontoret och hade en kort och koncist utbildning med oss som ska arbeta på print. Det fick avsluta en första förvirrad vecka. Jag kan inte berätta så mycket mer. För tillfället händer det mycket här. Det är ett litet kaos. Och jag kom influgen mitt i stormvinden. Men jag gillar det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar