lördag 6 oktober 2012

Tallinn, mon amour.


Tallinn. Estlands huvudstad. En lagom sådan, med cirka 400 000 människor. Den är vacker och den är ful och den är konstig och det bildar en härlig symbios. I skrivande stund har jag knappt bott i staden en vecka. Jag har inte kommit över förälskningsstadiet ännu. Smekmånaden pågår. Därför kommer nog det här inlägget bli en rosig kärleksförklaring till min nya bekantskap. Tallinn. De flesta som besökt Tallinn har troligtvis hängt mest innanför muren, som omger gamla staden. Jag förstår dem. Då gamla staden är fruktansvärt vacker. Det är en liten sagostad. Arkitekturen är ljuvlig. Små gator och små gränder. Små torg och stora torg. Det är portar och pinnar och torn. Kyrkor och barer och affärer. Atmosfären är lugn och behaglig. Gamla staden är en må bra-oas.

Utanför gamla staden ligger centrumområdet Kesklinn. Det är här som det nya Tallinn vuxit upp. Det är skyskrapor och stora hotell och shoppingcentrum. Men det är även gamla byggnader, parker, och trähus. Det är spårvagnar som åker över gatorna. Det är människor och det är shopping. Det är liv och det är rörelse, men ändå en känsla av trygghet. Jag har inte hunnit se stadens alla kvarter och små krypin än. Men planen är att jag och min vän kameran ska gå på upptäcktsfärd lite peu à peu. Lite i taget alltså. Men till dess får ni hålla till goda med lite bilder tagna med iPhonen. Här, se, dregla och njut och boka en resa hit och känn historiens vingslag på gatorna.

 En del av gamla staden. Rådhustorget.
 Min busshållplats på Tartu mnt. Min forna busshållplats eftersom jag flyttar.
 Påväg in mot gamla staden. Här passerar man flera fagra blomsterstånd på rad.
Rotermanni. Det här kvarteret läste jag lite om innan jag flyttade hit. Det ska tydligen vara "nya hippa kvarteret", eller något. Det är en konstig känsla man får av att promenera omkring här. Det är verkligen annorlunda. På ett bra sätt. Och trots att det är mycket nytt, så har de bevarat mycket gammalt också. Det är det som gör att det inte blir det där trista och tråkiga nybygget.
 Här promenerade vi rakt in i en vacker park, bakom gamla staden.
 Fina utsikten.
 OCH. Aleksander Nevski Kathedraal. Denna ryska vackra skapelse.
 Öl på Hell Hunt och expats-afton.
Här är jag, bakis i solskenet. Jag har äntligen min basker på huvudet. Resväskan har kommit tillrätta. Den stod här i torsdagskväll och väntade på mig. 

Det var det om Tallinn. Fler bilder kommer. Ett inlägg om mitt jobb kommer. Inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar